Monday, December 7, 2009

Terperangkap dalam badan lelaki? Mana boleh!


Salam Srikandi dan Salam 1 Malaysia buat semua...

Menyorot kembali laporan akhbar terdapat sesuatu berita menarik yang mungkin kita dapat berkongsi pandangan.

Menurut akhbar, ini kisah " terperangkap cinta terlarang kerana nafsu" yang melibatkan seorang rakyat Malaysia dan rakyat Britain.

Menurut tulisan dalam Utusan Malaysia (6-12-2009) kisah bermula apabila seorang pemuda rakyat Britain bernama Ian Young berkenalan dengan seorang rakyat Malaysia Fatine di sebuah kafe Starbucks di Menara Berkembar Kuala Lumpur pada Ogos 2006. Terpegun dengan kejelitaan Fatine, Ian Young mula memikatnya. Mulalah bibit cinta dan kerana keserasian yang terbina Ian Young berhasrat untuk melamar Fatine. Masalahnya Fatine sebenarnya adalah MOHAMMAD FADZIL MIN BIN BAHARI iaitu seorang LELAKI. Walaupun dia telah mengambil hormon wanita sejak berumur 17 tahun lagi namun beliau tidak mahu melakukan pembedahan jantina kerana takut risiko.


Memandangkan Fatine secara hakikat dan statusnya di mata undang-undang adalah seorang LELAKI dan undang-undang di Malaysia tidak membenarkan perkahwinan sejenis, Ian Young telah membawa Fatine ke Britain dengan visa pelancong untuk berkahwin (ini kerana Britain membenarkan perkahwinan sejenis sejak 2005 lagi). Kini pasangan ini mempunyai masalah kerana Kerajaan Britain mahu menghantar Fatine pulang kerana telah tinggal di negara tersebut melampaui tempoh jangkamasa yang dibenarkan kepada pelancong.

Ramai pihak termasuk NGO yang liberal yang bersimpati terhadap nasib Fatine ini kerana katanya di Malaysia, tiada pengiktirafan di beri kepada golongan "Mak Nyah" seperti Fatine. Di mata undang-undang Fatine dilihat sebagai Lelaki Melayu yang beragama Islam. Sebagai Islam perkahwinan sejenis adalah haram. Apatah lagi "suami"nya masih menganut agama Kristian.

Pihak ini juga mengatakan bahawa hak golongan seperti Fatine ini sering diprejudiskan. Bagi mereka golongan seperti Fatine ini adalah kes "perempuan terperangkap dalam badan lelaki"

Adakah ini benar? atau semata-mata memandang atas luaran dan berhujah mengikut hati. Bagaimana mungkin " perempuan terperangkap dalam badan lelaki"?

Alah SWT dalam Surah At-Tin ayat 4-6 (bermaksud):"sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh; maka bagi mereka pahala yang tidak putus-putus."

Tidak dinafikan juga ada manusia yang dilahirkan dengan mempunyai dua kelamin. Namun menurut ahli Fiqh insan itu boleh memilih untuk menjadi lelaki atau perempuan melihat kepada struktur anatomi dan kecenderungannya.

Namun kes seperti Fatine ini beliau dilahirkan sebagai seorang LELAKI dan atas kerelaannya sendiri mengambil hormon perempuan.Ramai golongan Mak Nyah juga dilahirkan sebagai LELAKI bukannya Khunsa tetapi kerana keinginan mereka terhadap lelaki atau kaum sejenis (homosexual) menjadikan mereka mahu berlagak seperti wanita!

Persoalannya adakah disebabkan nafsu yang tidak terkawal ini Malaysia perlu mengiktirafkan perkahwinan sejenis seperti kes Fatine ini? Dari sudut agama Islam pula, bolehkah rukun nikah seperti yang di peruntukkan dalam Al Quran diubah atas sebab nak memberi hak kepada golongan ini? MANA BOLEH!

Jangan ada pihak yang merujuk nilai sosio budaya negara lain ketika berhujah kononnya untuk membela hak dan nasib golongan ini kerana nilai budaya dan tatasusila mereka adalah berbeza.

Fikir-fikirkanlah!

Akhir kalam, salam Srikandi dan Salam 1 Malaysia buat semua..di mana sahaja anda berada.



3 comments:

rmf said...

Persoalannya sekarang, Apakah jalan serta perancangan yang sepatutnya dilakukan oleh gerakan puteri bagi menyemai kesedaran ini apa generasi muda terutama wanita didalam bab bab yang melibatkan penghijrahan haram dan bernikah dgn org yang beragama lain..

p/s jgn kita nak berkaroke, main netball, bowling dan sebagainaya.... Generasi muda sekarang telah hanyut .. tanpa binbingan dan panduan. rmf7.wordpress.com

Ky darsa said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [1696] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 750 JUTA , wassalam.
















Rebrand Malaysia said...


Terrific post! Love your work!
Branding Agency Malaysia Rebrand specialise in website design, e-commerce solutions, digital marketing, branding strategy and much more. We strongly believe that having a high-quality website doesn't necessarily need to cost a huge sum of money. Hence, we are a group of professionals that came together with a goal in mind: to deliver excellent web designs that provide value to our customers that range from startups to enterprises and large organisations.
Web Design Malaysia
Web Design KL