Monday, November 2, 2009

Pentingnya Belajar Sejarah














Salam Sri Kandi dan Salam 1 Malaysia buat semua.................

Ketika membahaskan usul menyokong ucapan dasar Ketua Puteri UMNO Malaysia dalam Perhimpunan Agung Pergerakan Puteri UMNO Malaysia tempohari saya ada menyentuh tentang kepentingan agar mata pelajaran sejarah di jadikan mata pelajaran teras serta wajibkan dalam tempoh pembelajaran sekolah rendah dan seterusnya dijadikan sebagai mata pelajaran yang wajib lulus dalam dua peperiksaan utama iaitu diperingkat PMR , SPM mahupun STPM.

Mungkin ada yang berkata bahawa saya hanya memainkan nada yang lama , namun saya sesungguhnya percaya selagi perkara ini tidak di letakkan kepada tempat yang sepatutnya,ianya harus lantang diperkatakan supaya ia menjadi peringatan tentang kepentingan mempelajari sejarah.

Kata-kata Tun Dr Mahathir saya jadikan panduan. Kata beliau " sesuatu bangsa yang tidak mempelajari sejarah akan didera dengan melakukan kesalahan yang sama berulangkali" .Malah dalam sabda Rasullullah SAW , Baginda menegaskan" Umatku tidak akan terjatuh ke dalam lubang yang sama dua kali" Jelas , ini menunjukkan kepentingan bahawa sesuatu bangsa itu perlu belajar serta memahami sejarah bangsanya agar jangan diperkotak-katikkan oleh mana-mana pihak di masa akan datang.

Kita semua berasa cukup selesa duduk dalam sebuah negara yang aman merdeka. Sekali merdeka tidak menjamin sesebuah negara itu akan terus merdeka. Akan ada anasir-anasir sama ada dari dalam dan luar yang akan cuba menganggu gugat keamanan dan kemakmuran yang kita kecapi untuk kepentingan mereka. Dewasa ini, kita ihat orang sudah mula mempertikaikan kedudukan raja-raja, keistimewaan orang Melayu malah Agama Islam sebagai Agama Persekutuan sedangkan semua perkara ini telah sedia termaktub dalam Perlembagaan iaitu asas kepada pembinaan negara ini. Kepada yang mempertikaikan perkara-perkara ini, tahukah mereka tentang Kontrak Sosial? Tahukah mereka tentang Pakatan Murni? Semuanya adalah asas penting kepada pembentukan negara kita. Tanpa pengetahuan serta penghayatan ke atas perkara-perkara ini, mereka-mereka ini amat mudah dipengaruhi oleh anasir-anasir yang mahu melemahkan ikatan perpaduan di negara ini.

Sebagai contoh, tidak lama dahulu ada suatu gerakan yang mahu menghidupkan idea komunisme di Malaysia sehingga mereka mahu mengagungkan pengganas-pengganas komunis selaku pejuang pembebasan Malaya. Demi untuk mencapai matlamat mereka ,mereka sanggup membina memorial dan telah cuba memutarbelitkan fakta sejarah bagi membolehkan pengkhianatan ditukarkan kepada heroisme. Sasaran mereka bukan kepada golongan berusia tetapi kepada golongan muda serta belia supaya golongan ini memikirkan bahawa komunis yang sebenarnya memperjuangkan pembebasan negara kita dari penjajahan.

Tidak lupa juga gerakan seorang pemimpin pembangkang yang kerap menipu rakyat dengan Gagasan 16 Septembernya. Mengapa 16 September? Kata beliau 16 September adalah sesuai dengan hari pembentukan Malaysia yang sesuai di raikan oleh semua kaum. Malah dia pergi lebih jauh agar 16 September harus menggantikan Hari Kebangsaan 31 Ogos. Agenda beliau mudah. 31 Ogos adalah tarikh kemerdekaan yang mana terlalu sinonim dengan perjuangan UMNO yang telah membebaskan negara dari belenggu penjajahan. Dengan memadamkan 31 Ogos dari minda golongan muda, golongan muda akan lupa dengan jasa UMNO mendapatkan kemerdekaan. Natijahnya, UMNO hanya diihat sebagai parti biasa oleh orang Melayu dan bukan sebagai parti keramat yang telah membebaskan negara ini dari cengkaman penjajahan.

Kerana itu biarlah orang mengata kenapa dimainkan bugih lamo, namun saya akan terus perjuangkan apa yang saya fikirkan betul dan wajar!

Akhir kalam, Salam Srikandi dan Salam 1 Malaysia buat semua... dimana jua anda berada.

1 comment:

Anonymous said...

Betul tu Kak Wan