Friday, November 27, 2009

Usaha untuk hilangkan rasa cinta kepada Negara

Salam SriKandi dan Salam 1 Malaysia untuk semua..

Semalam Exco Kerajaan Negeri Selangor Halimah Ali mengharamkan semua pelajar IPT yang dipunyai oleh Kerajaan Negeri Selangor dan semua kakitangan Kerajaan Negeri untuk menghadiri kursus yan dianjurkan di kem Biro TataNegara(BTN). Kata beliau BTN menyebarkan fahaman perkauman serta menjadi alat penyebaran propaganda Kerajaan BN. Beliau turut berkata mesej kursus BTN tidak sesuai dengan kelangsungan masyarakat majmuk dan membazirkan wang rakyat.

Tidak pasti sama ada Halimah Ali ini pernah mengikuti kursus BTN atau sebaliknya. Tetapi sejak tertubuhnya Unit Penyelidikan Belia (kini dikenali sebagai BTN) ,BTN telah berperanan menyampaikan fakta serta menyemaikan semangat cintakan negara. Apa yang disampaikan adalah dalam kursus adalah fakta. Apa yang terkandung dalam Perlembagaan Malaysia adalah fakta. Semua statistik yang dgunakan dalam ceramah dan perbincangan adalah berdasarkan fakta. Dari kursus asas hinggalah ke kursus kenegaraan semuanya dihidangkan dengan fakta agar peserta dapat berfikir dengan waras dan rasional tentang pencapaian negara ,pencapaian kaum-kaum yang duduk di dalamnya dan membangkitkan rasa dan azam untuk memajukan lagi apa yang telah ada.

Halimah dalam mengeluarkan larangan tersebut merujuk kepada kata-kata anaknya tentang kursus BTN.Kenapa tak sertai terus kursus BTN? barulah tahu secara faktanya apa yang berlaku. Anak dia mungkin "spoil brat". Jadi bila ditanya macam-macam yang negatif keluar. Ataupun sebagai SPY yang telah dipasak dengan idea-idea pembangkang. Apapun Halimah cuba mencari cara agar warganegara di negara ini dinafikan dari menerima maklumat dan berfikir.

Sebenarnya dari maklumat yang diterima dari kursus ini memberi ransangan kepada peserta untuk mula berfikir tentang negara. Secara tak langsung suatu budaya berfikir tentang hal ehwal negara dapat disemai dan dari situ titik permulaan rasa cintakan negara bermula.

Tapi mungkin itu yang ditakuti oleh Halimah. Halimah takut orang mula berfikir dan ambil tahu tentang negara atas dasar fakta dan kesedaran. Bukan dengan janji manis dan bukan dengan perasaan benci yang disemaikan oleh pembangkang dalam minda rakyat.

Halimah tak mahu rakyat berfikir tentang Islam adalah Agama Persekutuan,Halimah tak mahu rakyat berfikir tentang Kedaulatan Raja-Raja, tentang keistimewaan orang Melayu tentang bahasa Melayu yang semuanya ada dalam Perlembagaan bumi yang bertuah ini. Apabila orang ambil tahu dan menghayatinya orang tak mudah layu dan percaya dengan dakyah pembangkang. ITU yang Halimah tak mahu!

Larangan itu adalah suatu dosa besar Halimah kepada rakyat negara ini!

Akhir kalam Salam Srikandi dan Salam 1 Malaysia buat semua... di mana sahaja anda berada


1 comment:

Anonymous said...

Hari ini Pulau Pinang lak haramkan pekerja kerajaan negeri g btn. Takut dengan BTN ke ? Atau takut orang mula berfikir?