Monday, November 16, 2009

Tawanlah minda mereka...hati dan jiwa mereka akan turut bersama mu

Salam SriKandi dan Salam 1 Malaysia buat semua.....

Persepsi umum terhadap golongan belia dewasa ini lumrahnya cenderung ke arah yang negatif.Apabila masyarakat berdepan dengan masalah atau gejala sosial, ada sahaja jari-jari yang cepat menuding ke arah golongan ini sebagai punca kepada permasalaan yang timbul.

Gejala rempit, seks bebas, dadah,penggunaan alkohol dan sebagainya hampir semuanya dikaitkan dengan golongan ini. Di satu tahap yang lain golongan ini juga dianggap sebagai golongan yang "anti establishment", "rebellious" dan banyak lagi.Namun pada masa yang sama generasi XYZ ini juga dilihat sebagai golongan yang berpotensi untuk membawa perubahan.

Pada suatu sudut boleh dikatakan generasi XYZ ini sebenarnya mempunyai jiwa,cita-cita serta keinginan mereka tersendiri.

Sun Tze, pakar strategi perang China dahulu kala pernah menyatakan " Tawanlah minda mereka, hati dan jiwa mereka akan turut bersama.."Sesungguhnya Sun Tze telah memahami serta memahami lumrah serta tabiat manusia.Beliau yakin apabila kepercayaan manusia telah terbina, mereka akan menuruti apa yang disuruh dan dipinta.

Mungkin petua atau strategi Sun Tze ini boleh diaplikasikan dalam kaedah mendekati golongan ini. Ia mesti bermula dengan meletakkan persepsi yang betul dalam minda golongan ini. Galakan,sokongan serta bantuan seharusnya terus menerus diberikan dalam mereka menjalankan aktiviti yang mereka minati.Pandangan mereka dihormati dan kita harus turut terlibat dalam apa jua aktiviti yang dilaksanakan berdasarkan citarasa mereka.

Sekiranya ini dapat dilakukan, selepas ini laluan akan lebih mudah dalam memandu mereka ke arah yang positif dan ke arah mencapai matlamat yang kita ingin lihat golongan ini kecapi.

Keratan akhbar SINAR melepaskan Konvoi Belia DUN Ampangan

Maka jika kita mahukan mereka , Tawanlah minda mereka,hati dan jiwa mereka akan turut bersama kita.Mungkin pada masa itu tidak lagi kedengaran nada suara yang meminta 3T (topi,t-shirt dan tambang) sebelum menyertai mana-mana program yang dianjurkan.

Akhir kalam Salam Sri Kandi dan Salam 1 Malaysia kepada semua....walau di mana pun anda berada.....

Glosari:

G
enerasi X (gen-X) : golongan yang dilahirkan pada pertengahan tahun 60'an hingga ke
pertengahan 70'an.

Generasi Y (gen -Y): golongan yang dilahirkan pada pertengahan tahun 70'an hingga ke
pertengahan 80'an

Generasi Z (gen-Z) : golongan yang dilahirkan pada pertengahan tahun 80'an membawa ke
penghujung tahun 1999.

Gen XYZ adalah merangkumi umur golongan belia yang ada pada masa kini.




No comments: