Thursday, September 24, 2009

Bersediakah Bagan Pinang tanpa Tan Sri Mohd Isa?



Edisi Pilihanraya Kecil Bagan Pinang N31


Salam Sri Kandi dan Salam 1 Malaysia...

29-09-2009 ini Majlis Tertingi BN akan mengumumkan siapakah calon yang akan diletakkan untuk bertanding atas tiket BN di Dun Bagan Pinang pada 11-10-2009 ini

Berbagai kenyataan telah didengar tentang calon yang dianjurkan untuk bertanding di Bagan Pinang. Kepimpinan di Telok Kemang mencadangkan hanya satu nama iaitu Tan Sri Mohd Isa bin Hj Abd Samad, Ketua UMNO Bahagian Telok Kemang yang juga mantan Naib Presiden UMNO,mantan Menteri Besar Negeri Sembilan dan mantan Menteri Wilayah Persekutuan.

Namun cadangan ini mendapat reaksi yang berbeza dari pelbagai pihak. Ayahanda Tun Dr Mahathir mengatakan jangan letak Tan Sri Mohd Isa kerana beliau pernah didapati bersalah oleh Lembaga Disiplin UMNO atas kesalahan politik wang. Pak Dolah Kok Lanas (Datuk Abdullah Ahmad) pun ada menulis bahawa Bagan Pinang perlukan calon yang bersih dan yang masih muda yang mana dalam erti kata lain penulisan itu cenderung senada dengan pendapat Ayahanda Tun Dr Mahathir.

Waimma apapun, keputusan ini bakal diketahui pada 29-09-2009 kelak. Persoalannya sekiranya Tan Sri Mohd Isa tidak terpilih apakah Bagan Pinang bersedia tanpa beliau?

Sekiranya ini berlaku, tidak dapat dielakkan suatu reaksi penerimaan akan wujud. Perasaan kecewa atau emosi akan ada. Ini kerana pimpinan di Telok Kemang awal-awal lagi inginkan Tan Sri mohd Isa sebagai calon. Meletakkan calon yang lain oleh MT akan dilihat sebagai tidak menghiraukan pandangan akar umbi.

Sekiranya ini berlaku apakah Bagan Pinang dapat mengatasi perasaan kecewa dan emosi ini dan berkempen bersungguh-sungguh (at full force)?

Bagan Pinang adalah suatu kawasan DUN yang perlu dipertahankan. Sekiranya tewas, pembangkang akan mendapat kerusi mereka yang ke 17 dalam Dewan Undangan Negeri.Bermakna 3 kerusi lagi yang mereka perlukan untuk menyaingi BN di Dewan Undangan Negeri.Sesungguhnya perkara ini tidak boleh dibiarkan dan sewajibnya kerusi harus dikekalkan jadi milik BN.

Warga UMNO/BN Bagan Pinang harus melihat perkara ini sebagai suatu kewajipan untuk mempertahankan kerusi ini. Jangan ada yang terlalu dilanda kekecewaan hingga sanggup memangkah pembangkang atau membuat boikot untuk tidak keluar mengundi.Sikap sebegini harus dikikis dari setiap jiwa warga UMNO/BN, bukan hanya di Bagan Pinang tetapi di mana-mana jua pun.

Perlu dimaklumkan BN tewas tipis di Manik Urai kerana beberapa gelagat orang UMNO sendiri yang tidak mahu keluar mengundi kononnya sebagai protes terhadap calon. Walaupun yang buat kerenah ini sedikit tetapi sewaktu Pilihanraya setiap undi adalah amat bermakna.

Tan Sri Mohd Isa sememangnya patut dicontohi dan diteladani. Dari seorang Naib Presiden dan dari seorang Menteri Kabinet beliau dilucutkan semua jawatan parti dan jawatan kabinet.Hanya tinggal sebagai Wakil Parlimen sahaja. Namun beliau tidak kecewa, tidak putus asa dan beliau tetap berjuang bersama UMNO. Beliau tetap hadir berkempen dalam Pilihanraya.

Semangat Tan Sri Mohd Isa ini harus ada pada diri kita semua............


No comments: