Tuesday, September 22, 2009

PENGUNDI MUDA HARUS DIBANTU MEMBUAT KEPUTUSAN



Edisi Pilihanraya Kecil Bagan Pinang N31


Salam Srikandi & Salam 1Malaysia untuk semua............

Setiap kali Pilihanraya Kecil (PRK) di adakan antara salah satu perkara yang mendapat perhatian adalah golongan pengundi muda di sesuatu kawasan Pilihanraya. Kecenderungan pilihan golongan pengundi muda ini acapkali dijadikan gambaran oleh parti-parti yang bertanding dalam Pilihanraya dalam mengukur kekuatan mereka berbanding dengan pihak lawan.

Golongan pengundi muda atau sering di kenali dengan jolokan pengundi saluran 4 dan 5 kian mendapat perhatian sejak Pilihanraya Umum ke 12 yang lalu di mana golongan ini diakui berupaya membawa kepada keputusan pilihanraya yang tidak dijangkakan. Beberapa pemimpin besar BN tumbang semasa PRU 12 yang lalu kerana faktor pengundi muda ini.

11 Oktober kelak DUN Bagan Pinang akan melalui Pilihanraya Kecil (PRK) apabila wakil rakyatnya Allahyarham YB Azman Mohd Noor meninggal dunia 4 September yang lalu. Menurut pihak SPR senarai daftar pemilih setakat 31 Julai 2009 akan digunakan.

DUN Bagan Pinang adalah juga tidak terkecuali dari kesan keputusan golongan pengundi muda ini. Mengimbas semula demografi pengundi bagi DUN Bagan Pinang antara 2004 hingga 2008 dapat dilihat pertambahan pengundi dari 11,205 orang (tahun 2004) ke 14,192.(tahun 2008). Berlaku pertambahan pengundi baru seramai 2987 orang.Pada tahun 2004 keputusan pengundian adalah BN- 5967 manakala PAS -1566. Pada tahun 2008 pula BN- 6430 manakala PAS-4097.Kalau dipandang secara kasar PAS telah dapat manfaat dari pertambahan pengundi baru.Walaupun BN mendapat pertambahan undi tetapi margin majoriti kian berkurangan.

Sekiranya dilihat dalam konteks pengaruh pengundi muda,jelas menunjukkan bahawa kesan keputusan yang mampu dibuat oleh pengundi muda ini tidak boleh diperkecilkan atau diperlekehkan.

Suatu perkara yang menjadi persoalan adalah sama ada keputusan yang dibuat oleh golongan pengundi muda ini adalah keputusan yang betul? Persoalan ini diajukan kerana dapat dilihat dalam beberapa situasi keputusan golongan pengundi muda ini dibuat bukan atas dasar rasional tapi lebih atas dasar sentimen dan emosi.

Tidak dinafikan pengembangan pengaruh media alternatif seperti web, blog ,weblog,facebook dan sebagainya yang dapat menyebarkan maklumat sekelip mata dan tidak dinafikan pengaruh media alternative ini ke atas golongan pengundi muda. Di Negeri Sembilan sahaja blog yang cenderung kepada pembangkang berjumlah 100 lebih dan jumlah ini bertambah setiap hari dan blog yang pro kerajaan hanya ada 40 lebih sahaja. Justeru itu golongan pengundi muda sering terdedah dan mungkin terpengaruh kepada dakyah-dakyah sering dimainkan oleh blog pro pembangkang antaranya:-

  • Kerajaan UMNO/BN adalah Kerajaan yang korup dan rasuah dan mengamalkan kronisme
  • Pemimpin UMNO/BN tidak bersih dan diselaputi dengan berbagai skandal
  • Kerajaan UMNO/BN zalim dan tidak adil dan tidak memperdulikan rakyat

dan berbagai lagi tohmahan dan dakyah yang dilemparkan sehingga dengan sendirinya wujud persepsi negatif dalam minda golongan pengundi muda terhadap Kerajaan.

Apabila persepsi negatif sebegini mengabui minda apa sahaja keputusan yang dibuat akan menjadi berat sebelah serta dibuat atas sebab marah dan emosi dan bukannya atas kehendak sendiri atau atas fikiran yang rasional serta dengan minda yang terbuka.Kebaikan yang dibuat oleh Kerajaan BN pun akan dilihat buruk oleh golongan ini.

Dalam situasi ini golongan ini tidak seharusnya dibiarkan berseorangan dalam membuat keputusan. Apatah lagi keputusan tersebut adalah penting kepada masa depan dan untung nasib masyarakat sekeliling dan bukan hanya kepada golongan muda sahaja. Seharusnya golongan muda ini terus-terusan di dampingi, di beri penerangan, di berikan rasional dalam apa bentuk saluran pun agar mereka dapat berfikir. Golongan ini jelasnya harus dbantu bukan sekadar untuk membuat keputusan tetapi perlu dibantu untuk membuat keputusan yang betul.

Mungkin ini mendatangkan banyak beban kerja tetapi ianya sesuatu yang perlu dilakukan ………

No comments: