Tuesday, September 29, 2009

Cubaan Baling Kasut di Sua Betong








Salam Sri Kandi dan Salam 1 Malaysia pada semua..

Rupa-rupanya kejadian baling kasut oleh wartawan Iraq kepada Presiden Bush beberapa tahun lalu seakan jadi penyakit berjangkit . Sekarang ini ia seolah -olah menjadi satu simbol bagi menunjukkan ketidakpuashatian terhadap pemimpin.

Beberapa hari lalu, kejadian yang sama hampir menimpa rombongan Datuk Seri Samy Vellu bersama beberapa pemimpin MIC lain yang turun di Sua Betong, Port Dickson bagi membanci pengundi kaum India di sana. Tidak dapat dipastikan apakah sebab sebenarnya terjadi kemarahan salah seorang penduduk India di sana lantas dia mula mencabut kasut untuk dibaling kepada rombongan tersebut. Namun nasib baik ianya telah dihalang oleh penduduk lain yang cuba menenangkan penduduk yang sedang naik angin tersebut.

Melihat kepada perkembangan politik semasa, mungkin ramai dapat membuat telahan tentang penerimaan masyarakat kaum India terhadap MIC dewasa ini. Namun apa yang tidak dijangka perkara seperti membaling kasut nyaris berlaku. Dalam kehangatan Pilihanraya Kecil DUN Bagan Pinang ini perkara ini sebagai suatu petanda yang tidak baik tentang penerimaan masyarakat India dan keterbukaan mereka untuk menyokong calon BN.Majoriti pengundi di Sua Betong pada PRU-12 yang lalu telah mengundi calon PAS dan BN kalah di peti undi tersebut.

Apakah MIC semakin tidak berdaya untuk meraih sokongan kaum India? Sekiranya telahan awal terhadap soalan ini adalah negatif, MIC perlu berbuat sesuatu......


No comments: