Saturday, September 19, 2009

Indahnya Ramadhan (Part 2) dan Menjelangnya Aidilfitri

Ramadhan kali ini kian sampai ke penghujungnya. Mungkin anak-anak di perantauan sudah mula mengorak langkah pulang ke kampung halaman masing-masing. Niat di hati mereka adalah untuk bersama ibu dan bapa menyambut hari lebaran yang mendatang.

Aidilfitri sering disinonimkan dengan kegembiraan. Lumrah sambutan, badan dihias dengan persalinan baru, rumah dihias agar menarik kita menyambut tetamu.Rumah akan riuh dengan sorak pekik anak-anak kecil yang bersukaria bersama saudara handai dan taulan.

Namun Aidilfitri yang mendatang ini akan saya sambut dengan penuh keinsafan. Keinsafan tentang masih ada bangsa saya yang menderita kemiskinan . Bagaimanakah agaknya mereka sewaktu Aidilfitri yang kian tiba ini?

Semasa Program Indahnya Ramadhan (Jom Sahur) terdahulu ,saya berkesempatan singgah di rumah Kak Kamsiah di belakang Pejabat Pos Lenggeng, Lenggeng.Sebak saya memikirkan bagaimana Kak Kamsiah ini bakal menyambut Aidilfitri yang sepatutnya menjadi hari kegembiraan untuk seluruh umat Islam. Bolehkah terpancar kegembiraan diwajahnya apabila melihat cucunya seramai 9 orang tidak dapat beraya seperti kanak-kanak lain. Terpancarkah kegembiraan bila ada cucunya yang terpaksa tidur dalam Bangsal Ayam disebelah rumahnya kerana kesempitan ruang dirumah.Bolehkah hatinya ceria apabila ada anaknya yang telah setahun tidak mengirim berita.Tak banyak perkataan yang dapat keluar dari mulut saya kecuali hanya memegang tangan Kak Kamsiah agar beliau merasai masih ada insan yang bersimpati terhadap kedaifan hidupnya.

Saya dimaklumkan keperitan hidup yang dilaluinya telah lama. Hanya apabila ADUN bertukar barulah beliau mendapat sedikit pembelaan. Semasa bertemu dengannya ucapan terima kasih tak putus-putus keluar dari mulut beliau menghargai kedatangan saya dan sahabat-sahabat pada malam tersebut.


Apa yang saya alami malam itu cukup memahamkan saya apa yang cuba dikatakan oleh YAB PM tentang konsep 1 Malaysia RAKYAT DIDAHULUKAN,PRESTASI DIUTAMAKAN.
Walaupun Lenggeng lama di tangan BN tetapi jika tiada penghayatan konsep RAKYAT DIDAHULUKAN menyebabkan kes terlepas pandang seperti kes Kak Kamsiah ini berlaku.


Apa yang saya saksikan malam itu sudah tentu menguatkan iltizam saya agar nasib sebangsa saya terjaga dan terbela.Kata-kata YAB PM semasa merasmikan Persidangan Pergerakan Pemuda,Puteri dan Wanita UMNO 2008 akan saya jadikan panduan:-.

“…UMNO juga akan menjadi hebat jika budaya merendah diri dan sikap suka berkhidmat kepada masyarakat menjadi amalan ahli-ahlinya. UMNO akan menjadi lebih kukuh jika ahli-ahli UMNO berhenti mempersoalkan apa yang mereka boleh dapat dari parti, sebaliknya apakah sumbangan mereka kepada agama, bangsa dan negara melalui UMNO. Lalu, sewajibnya dikikis serta dibuang jauh,imej serta tanggapan bahawa pimpinan UMNO kini elitis dan terasing dari dakapan rakyat. Pemimpin UMNO mestilah cekap menafsir apakah hasrat dan apa sebenarnya berlaku di kalangan masyarakat. Janganlah kita “ seperti kaduk naik junjung” seraya lupa bahawa UMNO itu adalah parti akar umbi. Lupa akan hakikat UMNO itu,parti yang lahir daripada semangat membara rakyat kebanyakan . INSAFLAH, di jemala UMNO terjunjung amanah membela untung nasib rakyat……”


Akhir kalam ..Salam Srikandi,Salam 1 Malaysia,Salam Aidilfitri buat semua…dimana jua anda berada

No comments: